Υγραεριοκίνηση
Η υγραεριοκίνηση στα αυτοκίνητα δεν αποτελεί νέο για την αγορά των καυσίμων παγκοσμίως. Κοιτώντας τον παρακάτω πίνακα βλέπουμε ότι η υγραεριοκίνηση είναι ευρέως διαδεδομένη παγκόσμιος ιδιαίτερα σε κράτη που ανέκαθεν είχαν ακριβά καύσιμα.
Καθώς η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα την τελευταία 6ετια έχει ανεβεί σε τέτοιο βαθμό που κάνει τη χρήση των συμβατικών ΙΧ αυτοκινήτων σχεδόν ασύμφορη, πολύ στραφήκαν προς την υγραεριοκίνηση καθώς το υγραέριο είναι κατά 40% πιο φθηνό από την βενζίνη. (Αμόλυβδη 1,6 ευρώ/λίτρο Υγραέριο 96λεπτα/λιτρο).
Το LPG, μίξη προπανίου και βουτανίου, μπορεί να παράγεται κατά τη διύλιση του πετρελαίου ή να δεσμεύεται από πηγές φυσικού αερίου, είναι χαμηλότερο σε κόστος λόγο συμφωνίας της Ε.Ε. για φορολόγηση του κάτω από 25% η οποία ισχύει μέχρι το 2018 (μετά από αυτό το έτος δεν αποκλείετε οι τιμές να αλλάξουν).
Στην καθαρή μορφή του είναι άχρωμο και άοσμο, ωστόσο το υγραέριο που χρησιμοποιούμε έχει χαρακτηριστική μυρωδιά λόγω μιας πρόσθετης δύσοσμης ουσίας, που προστίθεται σ’ αυτό για να γίνεται εύκολα αντιληπτή μια πιθανή διαρροή.
Το υγραέριο έχει υψηλότερη θερμοκρασία ανάφλεξης σε σχέση με τη βενζίνη και πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (πάνω από 110). Το γεγονός ότι δεν περιέχει μόλυβδο και ότι εκλύει παράγεται πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση του, κατατάσσει το υγραέριο στα λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα (καθαρά καύσιμα).
Το υγραέριο χρησιμοποιείται σε υγρή και πτητική κατάσταση, κάτι που φαίνεται πολύ χρήσιμο στην υγραεριοκίνηση. Όταν υγροποιείται το υγραέριο μεγαλώνει η πυκνότητα της ενέργειας που συσσωρεύεται, δίνοντας ουσιαστικά περισσότερα λίτρα καυσίμου σε ένα όχημα. Έτσι λοιπόν πρακτικά, 1 λίτρο υγραέριο σε υγρή κατάσταση δίνει λίγο περισσότερο από 250 λίτρα υγραερίου σε πτητική κατάσταση.
Αυτή η ιδιότητα είναι χρήσιμη στην αποθήκευση και μεταφορά του υγραερίου, ιδιαίτερα μάλιστα καθώς η κατάσταση του ούτε μεταβάλλεται ούτε αλλάζει με την πάροδο του χρόνου όταν είναι αποθηκευμένο. Αυτό επιτρέπει την μακρόχρονη αποθήκευση του, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο ούτε η ποιότητα, ούτε η αποδοτικότητα του.
Το κόστος εγκατάστασης ενός συστήματος κυμαίνετε από 600 έως 2500 ευρώ. Ο οδηγός θα πρέπει να επιλέξει πιστοποιημένο συνεργείο, που θα του δίνει εγγύηση για της εργασίες και για σωστή λειτουργιά το κινητήρα με εγγύηση αρκετών χιλιάδων χιλιομέτρων. Μια λάθος εγκατάσταση μπορεί να σημαίνει από ταλαιπωρία για εσάς λόγο συχνών επισκέψεων για επισκευές μέχρι καταστροφή του κινητήρα.
Για να δούμε όμως μερικά πλεονεκτήματα και μειονέκτημα του υγραερίου.
+ Το κόστος καυσίμου το ποιο το αναλύσαμε παραπάνω.
+ Η υγραεριοκίνηση είναι φιλικότερη προς το περιβάλλον και αυτό γιατί οι εκπομπές σύμφωνα με μετρήσεις το υγραέριο έχει μικρότερες εκπομπές κατά:
60% σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO) από τη βενζίνη & 90% από το πετρέλαιο.
40% σε υδρογονάνθρακες (HC) από τη βενζίνη & 80% από το πετρέλαιο.
60% σε οξείδια του αζώτου (NOx) από τη βενζίνη & 60% από το πετρέλαιο.
10% σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τη βενζίνη & 5% από το πετρέλαιο.
40% σε σωματίδια από το πετρέλαιο.
+ Καθαρότερος κινητήρας, καθώς το υγραέριο δεν αφήνει τόσα κατάλοιπα έτσι το λάδι, τα μπουζί και οι κύλινδροι παραμένουν καθαρότεροι.
+ Για την ασφάλεια σε περίπτωση σύγκρουσης πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η μπουκάλα (δεξαμενή) υγραερίου είναι πολύ πιο ασφαλής από την δεξαμενή καυσίμου και για πιθανή ανάφλεξη ή έκρηξη.
Όσων αφόρα τα μειονεκτήματα της εγκατάστασης ενός συστήματος υγραεριοκίνησης:
– Μειωμένος Χώρος αποσκευών πολύ σοβαρό πρόβλημα ιδιαίτερα στα μικρομεσαία οχήματα. Αν και υπαρχεί λυση με την κατάργηση της ρεζέρβας.
– Για τους σταθμούς ανεφοδιασμού θα λέγαμε ότι περιορίζοντα κάπως οι επιλογές κυρίως στην επαρχία.
– Το κόστος εγκατάστασης του συστήματος που όπως είπαμε μπορεί να φτάσει και τα 2500 ευρώ. Ωστόσο η απόσβεση του συστήματος για έναν οδηγό ο οποίος γράφει 15000χλμ το έτος θα γίνει σύντομα.
– Αύξηση της κατανάλωσης κατά περίπου 10% σε σχέση με την βενζίνη, μετά από συζήτηση με πολλούς πελάτες μας οι οποίοι χρησιμοποιούν μακροχρόνια υγραεριοκίνηση
– Υπάρχει μια μικρή μείωση στην απόδοση του αυτοκινήτου τις τάξεις του 3 % με 5 %. Κάτι που δεν επηρεάζει τον μέσο οδηγό.
– Οι βαλβίδες και οι έδρες των βαλβίδων των κινητήρων υφίστανται σημαντικές φθορές όταν ένα όχημα οδηγείται με υγραέριο και δεν έχει γίνει σωστή μελέτη λίπανσης στην εγκατάσταση του.
AutoKalogeras